Asociace výrobců minerální izolace, z.s.

L 66352 vedená u Městského soudu v Praze,
zapsáno dne 9. 8. 2016
Praha 10-Vršovice, Kubánské náměstí 1391/11

Pozor na nekvalitní izolace a nepoctivé prodejce, registrujeme desítky případů klamavé reklamy

10/04/2018

  • Špatný výběr tepelné izolace může spotřebitele stát nemalé peníze, v extrémním případě může i ohrozit život

  • AVMI letos zaznamenala desítky případů klamavé reklamy, všechny soudní spory vyhrála

  • Spotřebitelé by měli dát pozor na anonymní reklamy, přehnaná tvrzení a okaté zvýhodnění materiálů na úkor konkurence

  • Stříkané pěny mohou být samozhášivé, ale nikoli nehořlavé

Video: Požární cvičení ukázalo, že tzv. samozhášivý materiál může velmi intenzivně hořet. V podkrovní místnosti domu určeného k demolici byla aplikována stříkaná PUR pěna, která je při rekonstrukcích velmi populární především kvůli snadné aplikaci. V místnosti byl založen malý oheň, který by teoreticky mohl vzniknout například od zapnutého teplometu. Následně se zaznamenávalo, jak se  požár vyvíjí. Zachycená pasáž je nestříhaná a zachycuje zhruba čtvrtou minutu od založení požáru. (Video publikujeme s laskavým souhlasem účastníka požárního cvičení).

 

 

PRAHA, 4. října 2018„Náš výrobek je lepší než ten konkurenční“ – protiprávní, ale v Česku bohužel poměrně běžná obchodní strategie, a to i ve stavebnictví. Reklama, která nápadně zvýhodňuje vlastní produkt na úkor konkurence, však často bývá klamavá.

 

Nepoctiví prodejci jen šikovně zneužívají toho, že spotřebitel-laik se v daném oboru dobře nevyzná, i když si třeba myslí opak. V případě tepelné izolace ho přitom neznalost může stát nemalé peníze, v extrémním případě může dokonce i ohrozit život.

 

Typickým případem aktuální klamavé reklamy je úmyslná záměna odborných termínů samozhášivost a nehořlavost. Například někteří nepoctiví prodejci stříkané PUR pěny a jiných plastových izolací vám bez mrknutí oka budou tvrdit, že materiál nehoří, a ještě to názorně předvedou se zapalovačem v ruce. Je to ale jen polovina pravdy.

 

„To, že je materiál samozhášivý, vůbec neznamená, že je nehořlavý, jen to, že když se plamen oddálí, izolace hořet přestane – což ovšem v případě požáru nenastane. Ze samozhášivého materiálu se navíc uvolňují do okolí toxické zplodiny a kouř, které jsou pro člověka nebezpečnější než vlastní oheň,“ vysvětluje Marcela Kubů, ředitelka Asociace výrobců minerální izolace (AVMI).

 

Požární cvičení ukázalo, že samozhášivá PUR pěna se může extrémně rozhořet

 

Tvrzení AVMI potvrdilo i požární cvičení v opuštěném domě ve středních Čechách pod dozorem Zbyňka Valdmanna, odborníka na požární bezpečnost staveb. V podkrovní místnosti domu určeného k demolici byla aplikována stříkaná PUR pěna, která je při rekonstrukcích velmi populární především kvůli snadné aplikaci. Po necelých čtyřech minutách zdánlivého klidu PUR pěna prudce vzplála a z místnosti se začal valit žlutý kouř, který se rychle změnil v hustý černý dým.

 

„Intenzita zahoření mě překvapila. Jakmile se plamen dostal na izolaci, došlo k jejímu rychlému odpařování a poté k obrovskému nárůstu kouře a pulznímu hoření,“ komentuje průběh experimentu Zbyněk Valdmann (viz video z cvičení výše).

 

Asociace všechny spory stran klamavé reklamy vyhrála

 

Asociace jen během letošního roku zaznamenala desítky případů klamavých srovnání s minerální vatou. Většina prodejců reklamu obratem stáhla, několik případů skončilo až u soudu. Naposledy to bylo s firmou Honter Company s.r.o. Podrobnosti viz https://www.avmi.cz/single-post/2018/06/20/honterzakaz

 

„Proti nekalým praktikám prodejců izolačních materiálů, kteří uveřejňují nepravdivé informace a poškozují tím spotřebitele i výrobce izolačních materiálů, se nám daří bojovat. Uspěli jsme doposud v každém případě, který jsme se rozhodli řešit,“ říká Marcela Kubů, ale zároveň doplňuje: „Je to však nekonečný boj, protože na trhu je mnoho malých firem, které nesprávně používají srovnávací reklamu a klamou tak spotřebitele. Každý spor se tak musí řešit individuálně.“

 

Pozor na údajně „výjimečné“ stavební materiály

 

Klamavá reklama se dá snadno poznat podle přehnaných tvrzení o kvalitě a výjimečných vlastnostech prodávaných materiálů. Před několika lety šlo hlavně o různé nano-fólie a nátěry, které byly údajně produktem kosmického výzkumu, ale přitom v laboratorních testech stěží dosahovaly průměrných izolačních vlastností. Cena v porovnání s klasickými izolačními materiály byla přitom vysoká. Momentálně jsou v kurzu právě stříkané pěny, u kterých se často uvádí zkreslené informace o jejich vlastnostech či se zamlčuje jejich hořlavost.

 

„Zásadním kritériem výběru při nákupu izolace by měl být, bez ohledu na momentální trend, poměr ceny k tepelněizolačním vlastnostem materiálu, nehořlavost a zdravotní nezávadnost. Na místě je i konzultace s odborníkem, který doporučí správné řešení pro konkrétní projekt zateplení,“ radí Marcela Kubů.

 

Tvrzení o velmi snadné aplikaci, neodolatelné cenové nabídce a „nesmrtelnosti“ materiálu bývají lživá. Podezřelé jsou především reklamy a prezentace, ze kterých není zřejmé, jaká firma za nimi stojí, jsou neoznačené, respektive skryté pod „komerční sdělení“, nebo když výrobce svůj materiál porovnává s konkurencí, přičemž inzerovaný výrobek má jen samé výhody a konkurenční z něj vychází jako úplný propadák.

 

„Doporučujeme spotřebitelům nakupovat certifikované materiály u prověřených výrobců. Jen tak se zákazník vyhne nepříjemnému překvapení v podobě nefunkční, nebo dokonce nebezpečné izolace,“ uzavírá Marcela Kubů. Podvedený spotřebitel navíc obvykle nefunkčnost nebo nekvalitní materiál odhalí až za několik let, kdy je na reklamaci pozdě. Spory s dodavatelem, pokud bude na trhu ještě vůbec existovat, se pak mohou táhnout roky.

 

Jak poznat klamavou reklamu

 

 

 

Zdroj: www.AVMI.cz

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Nejlepší příspěvky

Toxicita kouře izolačních materiálů: některé při požáru produkují smrtící koktejl jedů

1/10
Please reload

Nejnovější příspěvky
Please reload

Následujte nás
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square